08 d’agost 2006

Desmond Dekker "The King Of Ska" (4)

CAPÍTOL 4: 1968: The Israelites i l'èxit internacional


L'any 1968, el cantant es destapà amb el patiment de l'home pobre, "The Israelites" a un món que no s'ho esperava. “Get up in the morning, slaving for bread, sir, so that every mouth can be fed” diu el potent inici de la cançó, cantada en patois jamaicà. Durant mig any, la cançó va coure a les llistes i als clubs del Regne Unit, fins arribar a l'ebullició al Març assolint el capdamunt de la llista desplaçant al mític Marvin Gaye i el seu clàssic “I Heard It Through The Grapevine”. Si no fos pels Beatles, Desmond hauria romangut molt més al capdamunt dels charts. Mentrestant, als Estats Units, la cançó també començava a pujar, fins assolir l'important cimera tres mesos més tard d'entrar al Top Ten. Dekker havia aconseguit el somni de tot artista jamaicà: entrar al mercat nord-americà. Dekker fou el primer en aconseguir-ho, almenys amb una cançó purament jamaicana.



“The Israelites”, que obtingué l'únic disc d'or per a un disc editat a Jamaica, ja besllumava el sorgiment d'un nou ritme que desplaçaria el Rocksteady: el Reggae. Per desgràcia, però, Desmond no tornaria a posar cap single tan amunt a les llistes nordamericanes. Tanmateix, la seva carrera seguí plena d'éxits tant a la seva illa natal com al Regne Unit. L'angustia de "Beautiful and Dangerous" era la temàtica perfecta per un altre èxit esclafador, de la mateixa manera que l'exuberant "Shing a Ling" i la igualment infecciosa "Music Like Dirt (aka Intensified'68)" que guanyà el Jamaica's Festival Song Competition. Per als més religiosos hi havia "Writting on the Wall", però què en feien els compradors d'aquest popular single de l'altament suggerent i igualment exitosa "Bongo Girl"? Abans del final de l'any, el segell Beverley recopilà una selecció de grans èxits titulada Action! (1968).

Els temes de 1968:
  • Israelites: un dels primers reggae de Dekker: “Tracta de com dures era la vida per a molta gent a jamaica – oprimits com els israelites que Moisés portà a la Terra Promesa. El que estava dient és... no defalliu, si resistiu prou tot millorarà”. De fet fou un dels primers temes on es començava a notar la transcisió del rocksteady al reggae. També versionada mil i una vegades (p.e. No Sports o la mítica versió d'Skatalà)... Impressionant joc de matissos vocals aguts i greus...
  • It Mek: aquesta versió, la primera de It Mek, no acabà de quallar entre el públic. També en plena transcició cap al reggae... Pecava de ser una mica massa suau. L'any següent la tornarien a enregistrar amb una mica més de força i esdevindria un gran èxit. Dins de la línea moralista envers les jovenetes, en aquest cas inspirada en la seva germana petita.
  • Coconut Water: en ple reggae, aiga de coco. Un tema molt líric, amb una tornada on The Aces fan uns divertits però elegants cors, resultant en un tema tranquil però efectiu.
  • The Writing On the Wall: el reggae i la temàtica religiosa sempre han tingut una relació músical molt bona. Aquest n'és un exemple... amb la introducció amb vents lleugers.

  • Young Generation: temàtica moralista? The Aces fent cors? Un reggae amb reminiscències rocksteady ? Un rocksteady molt lent? Un altre tema de Dekker?
  • Sabotage: Un dels meus preferits. Tota una descripció del desengany amorós... Sabotatge! Un tema més aviat rocksteady... Amb la firma shubydubyduby-dub-dub dekkeriana... Un dels meus preferits.
  • Pretty Africa: Molt abans que el rastafarisme i les grans cançons sobre la terra mare i el retorn dels fills segrestats comencessin a proliferar, Desmond llançà aquesta preciosa cançó... També a més de mig camí entre el rocksteady i el reggae... Un tema melancòlic... La terra dels seus pares, la terra on pertanyen... I la música que varen crear!
  • It Pays: The Aces a la Intro. Rocksteady fent de reggae... I el falsetto... I val la pena!
  • Beautiful And Dangerous: aquesta cançó podria perfectament ser la història de la meva vida. I segurament de la teva. Ja se sap, les dones com més maques més perilloses! Algú creu que és masclisme? Això és que no s'ha enamorat mai d'una dona bonica! Bonica I Perillosa!!! Quiet Reggggae. Why oh why? Tema de gran lirisme. Fantàstic!
  • Mother Pepper: early reggae... (com tot el reggae que es feia al 68... mig a cavall del rocksteady, perquè les transicions mai no es fan d'un dia per l'altre... Son fruit d'un procés de canvi). Interessant solo de guitarra... Inusual. I els vents amb una participació també anecdótica.
  • Don't Blame Me: No em donis la culpa a mi, diu el reggae. Què en podem dir que no haguem comentat a alguna de les cançons posteriors? Marka Dekker. No li calia copyright.
  • Intensified '68 (Music Like Dirt): very early reggae guanyador del Jamaica's Song Festival Competition, un tema amb molta força. Amb llenguatge directe i colpidor... "Music like dirt for your money's worth".
  • Fu Man Chu: i per acabar amb els temes de l'any 1968 (encara que alguns recolliren els seus fruits l'any 1969) tenim aquest curiós tema reggae total... Amb un cert aire misteriós (no gaire oriental per cert) inspirat en la nissaga de películes de terror del mateix nom.