21 de desembre 2005

Skalariak - Radio Ghetto

Al 2003 Radio Ghetto tanca la trilogia del poble Klub-Street-Ghetto. I ho fa de forma brillant, perquè no dir-ho. I així ho dic:

  1. Sarrera IV: Sense comentaris. 4 discos, 4 Sarreres. Quasi-instrumental introductori. I anem per feina!
  2. Viento del Ghetto: reminiscències Third Wave en un gran tema que introdueix la temàtica del Ghetto. El vent que porta informació ens farà més lliures a tots.
  3. Despídeme: un Himne. Gran introducció de la guitarra acústica que li dóna un aire fantàstic. Gran canvi de ritme (com en saben!) tan ska i amb tocs llatins. I lletra obrera al 100%. Saluda!
  4. El Tiempo Tuyo: estranya cançó, d'estil difícil de classificar. De fet d'estil Skalariak, per què no? Un tema ple de reflexió. Potser no és el més destacat però no es queda gens enrera en un disc trencador. Com trenca la següent cançó, la de la
  5. Luna de Barcelona: per un jove que porta 6 anys estudiant a una ciutat tan bonica i genial com BCN, per un ésser humà que ha viscut 14 anys de la seva vida a Barcelona, per a molts turistes que han vingut esporàdica i ràpidament a Barcelona se'ls queda la impressió que BCN és un lloc molt especial. No puc fer més que estimar aquesta cançó dedicada a una ciutat que estimo tant. Per tant el meu judici en aquest cas segur és esbiaixat. Però bé, per a mi és un Himne. Perquè m'encanta l'ska, i perquè jo també camino a la Lluna de Barcelona.
  6. Errainuaren Modura: no sé que significa (no ho tinc a mà). Musicalment és un ska sec i ràpid... A bon ritme, bona cara!
  7. Los Golpes: Els cops. No paren. Un reggae ràpid (rocksteady?) anti-bèlic. Un bon tema.
  8. José República: en aquest cas, tot i que a mi no em fascini he de reconèixer que per a molts amics meus aquesta cançó té la categoria d'HIMNE, així que essent just la inclouré en aquesta categoria malgrat la meva opinió. Personalment m'agrada però sense matar. Potser és la més característica de l'estil Skalariak en essència: ska rapidet amb una secció de vents potent i melòdica.
  9. La Solución: aquesta per a molta gent no té la categoria d'Himne, però per a mi si. M'encanta el ritme d'ska marcat que té aquesta cançó i els canvis de ritmes de la veu... M'encanta. Un, dos, hem de trobar una solució a la merda del món.
  10. En Mi Nombre: Ja està bé que els polítics matin en el nom de la pau. Ja està bé que els polítics facin guerres en el nostre nom. Ja està bé d'ocultar-se en els vots per a matar indiscriminadament. Tema també molt Skalariak.
  11. En el callejón: rocksteady currat... Stà bé!
  12. Guantánamo: important cançó que denúncia les injusticies i il·legalitats que es duen a terme a llocs com la presó de Guantànamo. No hi podem fer res... Musicalment no em mata. És d'aquestes que musicalment passa sense pena ni glòria. Reggae en basc.
  13. Radio Ghetto: per tancar el disc genial cançó instrumental que dóna nom al disc. Imprescindible ska-jazz.
I aquest any, 2005, han publicat Luz Rebelde, el qual ja vaig comentar fa unes setmanes. Per si teniu curiositat.
A veure si aviat ens obsequien amb algun concertet per BCN... La Lluna de Barcelona i jo els esperem.