14 d’abril 2006

John Holt (III), Els 80, els 90 i els...


El 1982 John Holt actuà al Reggae Sunsplash, on fou aclamat i obtingué un éxit a les llistes amb "If I Were a Carpenter" i versions com "This Old Heart of Mine" dels Isley Brothers i "You'll Never Find a Love of Mine" de Lou Rawls, però a la vegada, Holt també prestà atenció de nou als dancehalls. El seu interès per l'escena DJ provenia d'una dècada abans, quan el cantant anà a una sessió del Sound System de King Tubby i fou impulsada pel toasting U-Roy del seu propi èxit clàssic "Wear You to the Ball". Holt presentà el DJ a Duke Reid, que llançà U-Roy a l'estrellat ("Wear You to the Ball" fou el tercer single del cantant per a Reid, i el seu tercer número 1). El DJ retornà el favor a Holt enregistrant tot un seguit de versions de grans éxits del cantant. Dennis Alcapone també versionà moltes de les seves cançons. La seva vinculació amb el productor Junjo Lawes, el cantant enregistrà diversos singles durant l'any 1982, incluint l'èxit "Fat She Fat" i la superestrella DJ Yellowman també versionà un grapat dels temes clàssics de Holt aquest mateix any. Però res de tot això preparà realment a les audiències per a l'àlbum Police in Helicopter. Els profunds ritmes roots de Lawes demostraren ser l'acompanyament perfecte per a les cançons de Holt, des del pop més lleuger als números roots més forts i colpidors. De cop i volta, Holt deixà la seva imatge d'"Entreteniment per a tota la famíla" i es reinventà a si mateix com a heroi cultural.

L'any següent, el cantant tallà la igualment forta "If You Were My Lover" per a Prince Jammy, enmig d'un grapat d'altres grabacions. L'any 1985 portà una reunió amb Bunny Lee per al disc Pure Gold, que tot i que és molt agradable, no arriba a la sola de les sabates a Helicopter.

L'any següent, el cantant uní forces amb el cantant i productor Dennis Brown per al disc Wild Fire. Fou en aquest periode que tant Holt com Brown s'involucraren en una conspiració dels cantants veterans consistent a saturar el mercat amb material vocal i perjudicar així al fenòmen DJ. Gregory Isaacs, el més prolífic dels conspiradors, Dennis Brown, Ken Boothe, Delroy Wilson, i molts altres s'hi involucraren i començaren a publicar enormes quantitats de material. Certament no era quelcom personal, i de fet, virtualment tots els cantants que participaren en el complot havien colaborat amb molt bona voluntat amb els DJ i continuaren fent-ho. La relació de Holt amb U-Roy no era única; Isaacs, per exemple, tenia tota una tirallonga de temes amb Trinity, un DJ amb qui Brown també tenia un single. La lògica dels conspiradors era que la supremacia del regne dels DJ reposava en la manca de producció vocal al mercat. Ells pretenien canviar aixó. La part negativa de la història és que, clarament, en aquesta etapa aquests músics veieren rebaixades les seves pròpies reputacions degut a la publicació de productes molt inferiors i poc elaborats. I tot i que aquests artistes de tant en tant enregistraven un disc que valia la pena d'acord amb la seva fama, la major part d'aquelles publicacions eren mediocres en el millor dels casos.

I Holt no en fou l'excepció. Tot i així, més d'un dels discos d'aquests últims anys valen la pena. Per a festes nadalenques The John Holt Christmas Album (1986), en el qual s'equilibren els temes tradicionals i les versions de temes rock nadalencs de totes les époques com Slade, Mud, "Happy Xmas (War is Over)" de John Lennon, i George Michael -- estrany, peró funciona! Igualment efectiu és Why I Care (1989), que posà a Holt de nou enmig de l'escena dancehall, acompanyat pels ritmes més militants del productor Hugh "Redman" James. L'any 1993, el cantant decidí expandir els seus horitzons musicals cap a un Reggae amb regust Hip House R&B, i tot i que no sempre amb éxit, fou una aposta certament interessant. All Night Long (1997) inclou colaboracions estel·lars com Johnnie Clarke, Screwdriver i Latisha Vining, posant al dia vells hits i algunes temes nous. Però potser el millor disc de la dècada, New Horizon, arribà al final de la mateixa, un conjunt sòlid supervisat per Roy Francis i Computer Paul.

Al llarg de la dècada, Holt feu nombroses actuacions aclamades al Reggae Sunsplash, i el cantant continua composant, enregistrant i actuant. El que realment falta és una recopliació que valgui la pena, prou completa i representativa de totes les époques del cantant i del seu talent, geni i figura. El millor que es pot trobar ara per ara és la dels Trojan, My Girl Wears a Crown, que recopila els millors talls de Holt amb The Paragons. Del seu material en solitari, es pot destacar Can't Keep Us Apart que reuneix fins a 20 singles tallats amb Bunny Lee i les seves corresponents dub versions.

Pròximament: alguns temes comentats.