09 de juny 2006

Alguns temes de Delroy Wilson

Al recopilatori 100 Reggae Greats (2001 Time Music International) s'hi poden trobar 3 cançons extretes de discos póstums de versions publicats per la discogràfica House Of Reggae / Prestige Elite:

  • Do That To Me One More Time: del disc “What's Going On” (1996). Aquesta versió de Captain and Tenille destaca molt positivament. Reggae-pop molt melódic amb acompanyament de violins sintètics (amb teclat, tot i que no canten massa negativament). El que destaca molt positivament és la interpretació del mestre Wilson. Un bon tema malgrat la pèssima producció. Reggae allegro ma non troppo.

De “My Special Lady” (2001) disc póstum de versions de clàssics tots els temps, a 100 Reggae Greats hi ha dos temes:

  • Rivers Of Babylon: de “My Special Lady” (2001). Pobra també des del punt de vista de producció, no és ni serà mai la millor versió d'aquest mític tema dels Melodians (revisitat per Bonny M). En un ritme reggae animat, amb una secció rítmica pregravada amb matissos interessants peró no massa lúcids. Wilson firma una interpretació correcta, amb algun moment més viu que la mitjana. En conjunt, un tema de segona per a omplir recopilatoris.
  • Spanish Harlem: també al disc “My Special Lady” (2001), Delroy s'atreveix amb aquesta cançó de la diva Aretha Franklin. Com les anteriors, el que més negativament destaca és la qualitat de la producció. Baratera és una paraula que la descriu molt bé. Peró en aquest cas Wilson es llueix més amb la interpretació que no pas al tema anterior. El ritme reggae és animat i ric en sons percusius, tot i que peca de monòton. Wilson salva la monotonia amb la seva sentida interpretació.
I deixant ja el BOX SET "100 Reggae Greats", entrem en un recopilatori d'éxits de la Studio One. (Què cars que són!). En la compilació Studio One Ska hom pot trobar

  • I Want Justice, escrita i composada en colaboració amb Sir Coxsone Dodd, que també la produí als seus Studio One l'any 1964. El tema compta amb una colaboració molt destacada als cors: Bob Marley, Bunny Wailer i Peter Tosh, aleshores tots membres de The Wailers. I per més qualitat, The Skatalites proporcionaven l'acompanyament instrumental, destacant-ne el solo de Roland Alphonso. Un tema históric repopularitzat per The Selecter (1994). És clarament un tema de la época 'early ska' en la qual els Studio One dominaven l'escena.

Al sensacional BOX SET d'Island Records, The Story of Jamaican Music hi podem trobar tres temes, també sensacionals i que mostren la progressió de l'artista.


  • Dancing Mood: produïda per Coxsone Dodd i publicada el 1966. El tema soul original de The Tams tenia un temps distingit i radiava positivitat i optimisme. Bon rollo, vaja. La versió de Delroy, més ambigua i més sentida, aquest magistral cantant borda la interpretació de la lletra, amb el recolzament de la seva veu, que alterna els seus registres més melancòlics, els més anhelants i els més potents. També destaca el brillant acompanyament de piano de Jackie Mittoo. Al disc que el tot just traspassat Desmond Dekker va fer amb uns mermats Specials (1993) també la varen versionar amb molt encert. Ska lent, que deixa entreveure l'arribada de l'era rocksteady.

  • Better Must Come: escrita per ell mateix i produïda per Bunny Lee i publicada el 1971. Aquest tema és la perfecta expressió d'un patidor. Per aixó fou escollida com la canço oficial de la campanya a les eleccions jamaicanes de Michael Manley del partit jamaica PNP el 1972. Evidentment percebé l'estat d'ànim de la població, ja que conduí el PNP a la victòria. El ritme rocksteady lent i balancejant es va composar per a ballar The John Crow Skank, ball que imitava amb gràcia el suau rodament i els canvis abruptes de direcció que fa l'ocell John Crow, omnipresent al cels jamaicans.

  • I'm Still Waiting: mític tema escrit per Bob Marley, produït per Lloyd Charmers i publicat el 1976. Fou un dels temes favorits als sounds systems britànics. The Wailers enregistraren la versió original d'aquest tema als Studio One l'any 1966. Aquesta peça és una prova de l'habilitat de Marley per a composar cançons d'amor que han esdevingut estàndards. Aquesta versió hi afegeix els superbs dots interpretatius de Delroy que garanteix una total profunditat espiritual. Es un tema reggae lent peró no massa, en el qual la increible interpretació de Delroy es veu acompanyada per un cor molt encertat.