24 de febrer 2006

Gregory Isaacs, super-estrella Reggae


Gregory Isaacs presumeix de ser una de les super-estrelles reals de la música reggae, amb una carrera que s'exten durant 3 dècades amb legions de fans arreu del món.

El seu origen humil és Kingston, Jamaica, on nasquè el 1951. Així com molts altres començà la seva carrera com a cantant als inicis dels 70 treballant amb diversos productors i participant en algunes competicions locals de talent. Els seus primers discs notables foren a la discografica Success de Rupie Edwards.

Per tal de tenir més llibertat artística i control financer de la seva pròpia feina, Isaacs creà la seva pròpia discogràfica Africam Museum, amb una botiga amb el mateix nom a Kingston el 1973, juntament amb el cantant Errol Dunkley. Per tal de financiar la discogràfica, continuà treballant per altres productors com Winton "Niney The Observer" Holness, Gussie Clark, Lloyd Campbell, i Alvin "GG" Ranglin durant tota la dècada dels 70. Les seves primeres grabacions propiciaren el desenvolupament del seu propi estil: balades d'amor amb un particular so relaxat nasal, així com la seva facilitat per a realitzar cançons de protesta social.

Als voltants de 1980 Gregory havia esdevingut una dels principals estrelles del món del reggae, fent gires al Regne Unit i els Estats Units extensivament. Signà amb la discogràfica Frontline de Virgin Records fet que li reportà una considerable reputaciò també fora del món del reggae. Isaacs continuà enregistrant singles a la seva discogràfica African Museum a Jamaica - que al final serien recopilats per a les edicions de Virgin.

La seva pre-eminència en aquest periode era confirmada pel títol de "Cool Ruler", que li van donar tant la crítica com els fans a partir del nom d'un dels seus àlbums. Malgrat tot, a mitjans dels 80, una sèrie de problemes personals i financers el dugueren a la presó a Jamaica durant un breu període de temps. Un cop cumplida la condemna, començà a enregistrar treballs per a diferents productors, incloent alguns dels seus millors treballs per King Jammys, Bobby Digital, i Steely & Clevie.

El seu disc de 1988, "Red Rose for Gregory," i el single "Rumors" el retornà a la prominencia mundial. Des d'aleshores ha enregistrat un bon grapat de discos, singles i ha continuat girant arreu del món. Al llarg dels anys, Gregory Isaacs ha treballat dur per mantenir el seu estatus legendari i la seva reputació al món reggae.




25 Reggae Hits
  • Maximum Respect: reggae-ragga interessant. Tranquil·let i amb molta base pregrabada. Del disc d'igual nom del 1996.
  • She is not my kind: reggae típic d'Isaacs... També del disc Maximum Respect.
  • My Heart is Bleeding: un altre...
  • In the heart of the city: i un altre encara de Maximum Respect. A tots es nota la modernitat i comparant aquests temes amb els dels 80 es percep l'evolució de la música reggae en la seva immensitat
Muzik City - The Sory Of Trojan
  • Bad Da: interessantíssim tema, de ritme molt partícular de clara influència reggae però sense ser un reggae canònic com els altres que sol fer aquest artista. Destaca la presència de la guitarra i l'absència gairbé total de vents. Fantàstica interpretació plena de lirisme de Isaacs.
The Story of Jamaican Music
  • Number One: reggae tradicional, amb una elegant melodia interpretada molt clarament. I un ritme dels que realment t'entren. Reggae clàssic que de vegades fa plantejar-se si realment calien tots els sons pregravats que s'hi varen posar uns anys després. Publicada per primer cop el 1978.
  • Night Nurse: un altre reggae tradicional però en aquest es percep ja un inici del camí que seguí el reggae fins esdevenir el ragga. Una altra interpretació única de Isaacs, en el seu característic estil. Apareguda el 1982 resultà ser el tema més conegut d'Issacs.
  • Rumours: el reggae definitiu d'Isaacs. Els rumors que s'extenen. Del 1988. Produida per Augustus 'Gussie' Clarke. Una base pregravada però un ritme molt ballable que esdevinguè dogma i el recital d'Isaacs. Una de les que cal conèixer i tenir.